METODA „ALE KINO”
Cele: Poznawanie przez uczniów nowego zakresu materiału/utrwalenie
poznanego materiału Przekazywanie ważnych informacji w formie
wizualnej Uaktywnienie doświadczeń uczniów Określenie ich poglądów,
marzeń
Temat lekcji: Tante Julia hat heute Geburtstag – Arbeit mit der
Videokassette
Klasa: I - II gimnazjum
Pomoce dydaktyczne: kaseta video „Treffpunkt Berlin“
Wprowadzenie do tematu:(przed oglądaniem filmu)
Uczniowie podają słowa związane z tematem
„Geburtstag“/“urodziny“
Zasadnicza część lekcji:( podczas oglądania filmu) Uczniowie oglądają
film i uzupełniają tabelkę.
WER?
WIE SIEHT ER/SIE AUS?
WAS MACHT/BRINGT ER/SIE?
WIE IST ER/SIE?
Tante Julia
kurze, dunkle Haare, schlank,
Geburtstagsparty
sympathisch,
nett
Po obejrzeniu filmu
Następnie uczniowie na podstawie informacji zapisanych w tabeli opisują
bohaterów filmu np.:
Tante Julia ist eine ältere Dame. Sie hat kurze, dunkle Haare und sie ist
schlank. Sie feiert ihren 52. Geburtstag. Ich finde sie sympathisch und
nett.
Uczniowie wymyślają i segregują czynności wykonywane przed, podczas i
po przyjęciu. Nauczyciel zapisuje czynności w formie tabeli.
VOR DER PARTY
WÄHREND DER PARTY
NACH DER PARTY die Gäste einladen/anrufen Einkäufe machen das
Essen vorbereiten das Zimmer schmücken
Geschenke bekommen/geben/auspacken zum Geburtstag
gratulieren essen und trinken sich gut amüsieren Musik
hören tanzen neue Leute kennenlernen
sich von den Gästen verabschieden alles aufräumen
3. Uczniowie pracują w parach, tworząc dialog dotyczący urodzin cioci
Julii np.:
- Was hat Tante Julia gefeiert? Tante Julia hat ihren 52. Geburtstag
gefeiert. - Hat Tante Julia ihre Gäste eingeladen? Ja, Florian, Hasan,
Christian sind gekommen. - Wie hat sie reagiert, als die Gäste kamen? Sie
war zufrieden, als die Gäste kamen. - Was hat sie als Geschenk
bekommen? Sie hat eine Torte von den Jungen bekommen. - Wie hat sie sich
auf die Party vorbereitet? Sie hat das Essen vorbereitet.
Podsumowanie lekcji:
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda grupa przygotowuje zdania
prawdziwe lub fałszywe ale związane z treścią filmu. Grupa przeciwna ma zadanie
stwierdzić, czy zdanie to jest prawdziwe czy fałszywe np.: Tante Julia feiert
ihren 50. Geburtstag. – Nein, Tante Julia feiert ihren 52.
Geburtstag. Florian hat Julia eine rote Rose gegeben - Ja, Florian hat Julia
eine rote Rose gegeben.
Praca domowa (pisemnie):
Uczniowie mają za zadanie wymyśleć ciekawe wydarzenie podczas urodzin cioci
Julii.
Na kartkach otrzymują początek opowiadania.
Tante Julia hat ihren 52. Geburtstag gefeiert. Alle haben sich daran gut
erinnert. Florian hat ihr eine rote Rose, Hasan und Christian eine Torte
gegeben. Das war für sie eine tolle Überraschung. Viele Gäste sind gekommen. Als
sie sich gut amüsierten, ……………………
|