METODA: ARGUMENTY „ZA I PRZECIW“
Cele:
- Dyskusja nad problemem, który budzi kontrowersje
- Prezentacja własnego punktu widzenia
- Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystanie informacji z różnych
źródeł
Temat: Aktionen für die Umwelt - Argumente pro und
contra
Klasa: III liceum
Pomoce dydaktyczne: kartki do losowania i przypinania
Wprowadzenie do tematu:
Uczniowie na poprzednich lekcjach poznali organizację Greenpeace i
słyszeli o demonstracjach tejże organizacji przeciwko niszczeniu środowiska.
Nauczyciel stawia pytania:
- Was ist Greenpeace?
- Was ist das Ziel dieser Organisation?
- Was tust du für die Umwelt?
- Wie findest du die Aktionen der Greenpeace?
- Kennst du andere ähnliche Organisationen?Welche?
Zasadnicza część lekcji:
Uczniowie na tej lekcji będą uczestniczyć w dyskusji na temat ochrony
środowiska i demonstracji przeprowadzonej przez organizację
Greenpeace.
Problem: Demonstracja organizacji Greenpeace przeciwko
przejeżdżącym ciężarówkom i blokada autostrady w Alpach.
Nauczyciel przygotował 6 kartek do losowania, Na każdej kartce znajdują się
role, jakie wybrani uczniowie będą odgrywać:
- I. Kierowca z rodziną (dwoje małych dzieci) jadący na urlop w góry.
- II. Kierowca ciężarówki z towarem włoskich truskawek w drodze do Niemiec.
- III. Kobieta/mężczyzna, która/y mieszka w pobliżu autostrady.
- IV. Przedstawiciel organizacji Greenpeace.
- V. Właściciel hotelu z miejscowości turystycznej w Alpach
- VI. Moderator dyskusji.
Wybrani uczniowie losują role i prowadzą dyskusję, którą kieruje moderator.
Nauczyciel podczas dyskusji pełni rolę obserwatora. Pozostali uczniowie zajmują
stanowiska spośród:
++ zgadzam się
+ raczej się zgadzam
= jestem neutralny
- raczej się zgadzam
- - całkowicie się nie zgadzam
Uczniowie po zajęciu stanowiska przypinają kartki z odpowiednim symbolem i
podczas trwania dyskusji są jedynie obserwatorami.
Podsumowanie lekcji:
Po przeprowadzonej dyskusji nauczyciel podsumowuje dyskusję ze słuchaczami.
Słuchacze zdradzają, jakie stanowisko zajęli, kogo popierają i
dlaczego.
Nauczyciel stawia słuchaczom pytania:
- Welche Stellung hast du genommen? Warum?
- Hat er dich davon überzeugt?
- Wie sind deine Argumente?
|