METODA: ROZMOWA DYDAKTYCZNA
Cele: Wprowadzenie nowego materiału/utrwalenie/doskonalenie zdobytej
wiedzy
Temat: In meiner Jugend hat es sowas nicht gegeben – alte und neue
Generationen.
Klasa: II liceum
Pomoce dydaktyczne: ilustracja
Wprowadzenie do tematu:
1. Nauczyciel pokazuje uczniom prawą stronę ilustracji i stawia
pytanie:
- Was siehst du auf diesem Bild?
Uczniowie odpowiadają na to pytanie uwzględniając również podane
punkty:
- Eine Frau, die
…………………………………….
- Sie wirkt
………………………………………….
- Sie denkt/sieht
…………………………………….
- Sie befindet sich
……………………………………
2. Następnie nauczyciel pokazuje uczniom całą ilustrację i stawia pytania,
na które uczniowie odpowiadają
spontanicznie:
- Bist du (nicht) überrascht?
- Wie siehst du jetzt die Frau?
- Wie siehst du jetzt die Punkerin?
- Wie verhält sich die ältere Frau?
- Wie würdest du dich in solcher Situation verhalten?
- Welches Thema wird hier angesprochen?
Zasadnicza część lekcji:
1. Uczniowie wybierają sobie jedną osobę z ilustracji i zastanawiają się
nad tym, co w tej chwili ta osoba myśli np.:
ältere Frau: Diese heutige Jugend.
Punkerin: Warum schaut sie mich komisch an?
2. Nauczyciel stawia pytania zachęcające do myślenia:
- Woher weißt du, dass .....................
- Warum meinst du, dass.......................
- Was passiert, wenn............................
- Was kann weiter passieren?
- Worin unterscheiden sich diese Personen?
3. Następnie uczniowie pracują w parach, przygotowują i odgrywają dialog na
podstawie ilustracji.
Podsumowanie lekcji:
Uczniowie podsumowują lekcję, zastanawiając się nad konfliktami między
pokoleniami i nad możliwością ich rozwiązań.
- Gibt es Konflikte zwischen den Generationen? Welche?
- Wie kann man solche Konflikte lösen?
Praca domowa(pisemnie):
Du lebst in der neuen, modernen Generation. Wie benimmt sich heutige
Jugend?
Bibliografia: Brudnik Edyta, „Ja i mój uczeń pracujemy
aktywnie”, Funk Hermann, „Sowieso” cz.III
|