Strona główna O mnie Moja szkoła Mapa serwisu Dzisiaj jest:

Darmowe liczniki na stronę!
Jesteś:

DARMOWE LICZNIKI NA TWOJA STRONE-PROSTE I NIEZAWODNE - TANIE SERWERY - WEBAS.PL

Gościem

Sprawozdania z imprez - Teatr w szkole

TEATR W SZKOLE – W JAKI SPOSÓB PRZYCZYNIĆ SIĘ DO POPULARYZACJI NOWOCZESNYCH METOD AKTYWNEJ NAUKI  JĘZYKA OBCEGO?

    Moja przygoda z teatrem zaczęła się w roku 2001, w okresie mojego dość krótkiego stażu pracy. W mojej szkole pojawiła się informacja dla nauczycieli języka niemieckiego o konkursie teatralnym organizowanym przez Gimnazjum nr 33 w Łodzi nt.: „Spielen wir Theater!”. Tematyką konkursu były dowolnie wybrane bajki i baśnie w wersji niemieckojęzycznej lub legendy i mity z kręgu kultury niemieckiej. Jako nauczyciel języka  niemieckiego w szkole gimnazjalnej z niewielkim bagażem doświadczeń postanowiłam wziąć udział w tej zabawie.

    Nawiązałam współpracę z młodą nauczycielką języka niemieckiego i wspólnie przygotowałyśmy naszych uczniów do konkursu. Po zajęciach lekcyjnych odbywały się próby, w których uczniowie aktywnie uczestniczyli, wdrażając własne pomysły. Wspólnie sięgałyśmy po rady i wskazówki innych nauczycieli, które okazały się bardzo przydatne.

W konkursie wzięło udział kilkanaście szkół, poziom był bardzo wysoki, a uczestnicy oceniani byli przez jury składające się z metodyków i nauczycieli języka niemieckiego. Uczniowie naszego gimnazjum zaprezentowali bajkę braci Grimm pt.: „Die Bremer Stadtmusikanten”, ale nie zajęli niestety żadnego miejsca. Należy tutaj podkreślić, iż w konkursie brali udział uczniowie z bogatym doświadczeniem teatralnym, dla nas był to jednak debiut.

    Przegrana w tym konkursie nie zniechęciła mnie do dalszych działań. Wówczas rozpoczął się dla mnie okres intensywnej, twórczej i pełnej wrażeń pracy. Postanowiłam zasięgnąć rady fachowców i zapisałam się na kurs nt.: „Formy teatralne na lekcjach języka niemieckiego” . Kurs ten nie opierał się tylko na czystej teorii, mieliśmy również możliwości pokazania swoich zdolności aktorskich. Tworzyliśmy scenariusze bajek w różnych epokach i odgrywaliśmy przeróżne role. W ten sposób uczyliśmy się na własnych błędach, analizując każdą sztukę teatralną. Wówczas uświadomiłam sobie, że udział w przedstawieniu teatralnym w języku obcym jest trudnym wyzwaniem dla uczniów. Kiedy my – nauczyciele – odgrywaliśmy role, czuliśmy to samo, co nasi uczniowie, czyli tremę, obawę, wstyd. Udział w kursie był dla mnie ciekawym doświadczeniem, pogłębił moją wiedzę, ale również był inspiracją do podejmowania kolejnych działań. Autorka kursu zaproponowała uczestnikom przygotowanie i odegranie sztuki teatralnej w języku niemieckim na deskach Teatru Studyjnego w Łodzi. Wówczas w roku szkolnym 2002/2003 pojawiła się w szkole informacja dla nauczycieli języka niemieckiego o konkursie teatralnym organizowanym tym razem przez Szkoły Krzysztofa Augustyniaka. Był to V Festiwal Małych Form Teatralnych w Języku Niemieckim o zasięgu ogólnopolskim wspierany przez Kuratorium Oświaty, Wydział Edukacji i Kultury Fizycznej oraz WODN w Łodzi. Po pierwszym występie publicznym podjęłam kolejne nie lada wyzwanie.

    Nawiązałam współpracę z nauczycielką języka niemieckiego i rozpoczęłyśmy realizację naszego projektu międzyprzedmiotowego, którego celem było motywowanie uczniów do uczenia się języka niemieckiego oraz mobilizowanie ich do samodzielnej, systematycznej pracy nad językiem, podnoszenie poziomu umiejętności językowych młodzieży, zainteresowanie uczniów literaturą niemiecką i pogłębianie ich wiedzy w tym kierunku, kształtowanie umiejętności planowania, organizowania i oceniania pracy własnej uczniów, rozwijanie poczucie własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe oraz przygotowanie do publicznych wystąpień.

Na pierwszym spotkaniu zapoznałyśmy uczniów i nauczycieli z tematyką i zadaniami projektu oraz dokonałyśmy podziału na zespoły zadaniowe. Do naszego projektu włączyli się nauczyciele języka polskiego, sztuki, wychowania fizycznego, informatyki, którzy byli odpowiedzialni za przydzielone im zadania.

    Propozycja wystawienia bajki w języku niemieckim na prawdziwej scenie spotkała się z ogromnym entuzjazmem i zainteresowaniem młodzieży. Zgłosiło się wielu uczniów chętnych do pracy nad inscenizacją. Wspólnie z uczniami dokonałyśmy wyboru bajki podczas wizyty w Mediotece Germanistycznej w Łodzi. Uczniowie mieli wiele ciekawych pomysłów, w związku z tym otrzymali zadanie domowe, czyli stworzenie scenariusza bajki braci Grimm pt.: „Der Wolf und sieben jungen Geisslein”w wersji współczesnej. Zadanie to okazało się doskonałą zabawą, a uczniowie wykazali się bujną wyobraźnią. Otrzymałyśmy wiele interesujących scenariuszy, ale niestety musiałyśmy dokonać wyboru. Pomysł spodobał się wszystkim, a wybrany scenariusz został rozdany zainteresowanym udziałem w sztuce. Uczniowie mieli czas na przygotowanie się do castingu teatralnego, który odbył się w naszej szkole. Jury zapoznało uczniów z kryteriami oceniania, a uczniowie byli podekscytowani, lekko zdenerwowani, gdyż każdy chciał się znaleźć w szczęśliwej dwunastce. Zadaniem jury było wyszukanie osób o ciekawej osobowości, doskonałym ruchu scenicznym, jak również o wysoki poziomie językowym. Decyzja zapadła, jury ogłosiło wyniki, a uczniowie, do których uśmiechnął się los, rozpoczęli z nami współpracę. Rozpoczęły się próby teatralne w naszej szkole, uczniowie włożyli w tę pracę wiele trudu i czasu. Najpierw były spotkania, na których szczególną uwagę zwracałyśmy na wymowę, akcent wyrazowy i zdaniowy, potem na ruch sceniczny. Następnie rozpoczęła się praca z rekwizytami i podkładem muzycznym. Na zakończenie uczniowie omawiali i wyciągali wnioski ze spotkania. Analizowałyśmy dokładnie każdy ruch, każdą mimikę, każde słowo. Myślę, że nasze uwagi i wskazówki czasami zbyt częste, okazały się bardzo cenne. Każdy z nich chciał pokazać swoje mocne strony. Zaobserwowałam, że uczniowie bawili się, a występ w konkursie traktowali jako ciekawą, pełną wrażeń przygodę.

Nasz projekt międzyprzedmiotowy zakończył się wystawieniem sztuki teatralnej w Teatrze Studyjnym w Łodzi. Występ był doskonały, o czym świadczyły wywiady w kuluarach przeprowadzone przez uczniów naszej szkoły z widownią (uczniami z innych szkół) oraz wykorzystanie metody ewaluacyjnej „smily”.

    Tak oto przedstawienie naszej sztuki na deskach Teatru Studyjnego w Łodzi stało się dla nas wielkim sukcesem, a jednocześnie próbą przed kolejnym występem na V Festiwalu Małych Form Teatralnych w Łodzi, który odbył się w marcu 2003 r. Uczniowie walczyli w trzech kategoriach: szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły średnie. Przegląd przedstawień przygotowanych przez uczniów gimnazjów miał miejsce w Centrum Kultury Młodych w Łodzi. Dzięki współpracy rodziców udało się przetransportować na miejsce potrzebne dekoracje i kostiumy. Jury festiwalowe oceniało sprawność językową, dekoracje i kostiumy, choreografię, oprawę muzyczną, warsztat aktorski oraz rozwieszone na widowni plakaty na temat przedstawienia, które każda szkoła musiała dostarczyć organizatorom na kilka dni przed rozpoczęciem tej imprezy. Dyrekcja naszego gimnazjum otrzymała informację o przyznanej nagrodzie oraz zaproszenie na uroczyste podsumowanie festiwalu i wręczenie nagród. W kwietniu nasi aktorzy stanęli po raz drugi na deskach Centrum Kultury Młodych. Swoje przedstawienia prezentowały wówczas trzy szkoły podstawowe, gimnazjalne i średnie. Jury festiwalowe przyznało naszej szkole I miejsce w kategorii szkół gimnazjalnych.

Był to czas wielkiej radości, szczęścia i ogromnej satysfakcji, gdyż niełatwe wyzwanie zarazem dla nas - nauczycieli, jak i dla uczniów zostało uwieńczone wielkim sukcesem. Potem kolejny rok szkolny 2003/2004 pełen sukcesów, gdyż zdobyliśmy po raz drugi I miejsce w VI Festiwalu Małych Form Teatralnych w Łodzi przedstawiając bajkę braci Grimm pt.: „Aschenputtel” w wersji współczesnej. Jednocześnie zostaliśmy zaproszeni do zaprezentowania naszego przedstawienia w siedzibie Katedry Literatury i Kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii Uniwersytetu Łódzkiego przed studentami germanistyki.

    Teatr stał się już tradycją w naszej szkole. Nie wyobrażamy sobie, by pominąć tak ważne wydarzenie, a zarazem kolejne doświadczenie. W roku szkolnym 2004/2005 przygotowujemy naszą młodzież do kolejnego przedstawienia w języku niemieckim, które zaprezentujemy na tym razem VII Festiwalu Małych Form Teatralnych w Łodzi.

Poprzez moje dość bogate doświadczenie w tej dziedzinie chciałabym przekonać innych nauczycieli zarówno stawiających pierwsze kroki w pracy jak i z wieloletnim stażem, że zabawa w teatr to doskonała okazja do lepszego poznania siebie jak i podopiecznych.

Uczniowie mają możliwość pokazania niektórych form zachowania oraz cech osobowości, mają okazję mówić w języku obcym czy chociażby rozumieć tekst obcojęzyczny. Dużą rolę odgrywa z pewnością atmosfera, zachęty motywacyjne i momenty humoru. Poprzez zabawę w teatr mamy okazję wykryć talenty aktorskie i rozwijać je w odpowiednim kierunku. Możemy wdrożyć własne pomysły i zasięgnąć rad innych. Ale jak wspomniałam udział w spektaklach jest niełatwym wyzwaniem. Uczniowie oprócz dobrej znajomości języka obcego powinni jednak posiadać zdolności aktorskie. Doskonałym pomysłem byłoby zapewne założenie kółka teatralnego.   

Ostatnia aktualizacja: 17-05-2006 | Napisz do mnie |