TEATR W SZKOLE – W JAKI SPOSÓB PRZYCZYNIĆ SIĘ DO
POPULARYZACJI NOWOCZESNYCH METOD AKTYWNEJ NAUKI JĘZYKA OBCEGO?
Moja przygoda z teatrem zaczęła się w roku 2001, w okresie
mojego dość krótkiego stażu pracy. W mojej szkole pojawiła się informacja dla
nauczycieli języka niemieckiego o konkursie teatralnym organizowanym przez
Gimnazjum nr 33 w Łodzi nt.: „Spielen wir Theater!”. Tematyką konkursu były
dowolnie wybrane bajki i baśnie w wersji niemieckojęzycznej lub legendy i mity
z kręgu kultury niemieckiej. Jako nauczyciel języka niemieckiego w szkole gimnazjalnej z niewielkim bagażem
doświadczeń postanowiłam wziąć udział w tej zabawie.
Nawiązałam współpracę z młodą nauczycielką języka
niemieckiego i wspólnie przygotowałyśmy naszych uczniów do konkursu. Po
zajęciach lekcyjnych odbywały się próby, w których uczniowie aktywnie
uczestniczyli, wdrażając własne pomysły. Wspólnie sięgałyśmy po rady i
wskazówki innych nauczycieli, które okazały się bardzo przydatne.
W konkursie wzięło udział kilkanaście szkół, poziom był
bardzo wysoki, a uczestnicy oceniani byli przez jury składające się z metodyków
i nauczycieli języka niemieckiego. Uczniowie naszego gimnazjum zaprezentowali
bajkę braci Grimm pt.: „Die Bremer Stadtmusikanten”, ale nie zajęli niestety
żadnego miejsca. Należy tutaj podkreślić, iż w konkursie brali udział uczniowie
z bogatym doświadczeniem teatralnym, dla nas był to jednak debiut.
Przegrana w tym konkursie nie zniechęciła mnie do dalszych
działań. Wówczas rozpoczął się dla mnie okres intensywnej, twórczej i pełnej
wrażeń pracy. Postanowiłam zasięgnąć rady fachowców i zapisałam się na kurs
nt.: „Formy teatralne na lekcjach języka niemieckiego” . Kurs ten nie opierał
się tylko na czystej teorii, mieliśmy również możliwości pokazania swoich
zdolności aktorskich. Tworzyliśmy scenariusze bajek w różnych epokach i
odgrywaliśmy przeróżne role. W ten sposób uczyliśmy się na własnych błędach,
analizując każdą sztukę teatralną. Wówczas uświadomiłam sobie, że udział w
przedstawieniu teatralnym w języku obcym jest trudnym wyzwaniem dla uczniów.
Kiedy my – nauczyciele – odgrywaliśmy role, czuliśmy to samo, co nasi
uczniowie, czyli tremę, obawę, wstyd. Udział w kursie był dla mnie ciekawym
doświadczeniem, pogłębił moją wiedzę, ale również był inspiracją do
podejmowania kolejnych działań. Autorka kursu zaproponowała uczestnikom
przygotowanie i odegranie sztuki teatralnej w języku niemieckim na deskach
Teatru Studyjnego w Łodzi. Wówczas w roku szkolnym 2002/2003 pojawiła się w
szkole informacja dla nauczycieli języka niemieckiego o konkursie teatralnym
organizowanym tym razem przez Szkoły Krzysztofa Augustyniaka. Był to V Festiwal
Małych Form Teatralnych w Języku Niemieckim o zasięgu ogólnopolskim wspierany
przez Kuratorium Oświaty, Wydział Edukacji i Kultury Fizycznej oraz WODN w
Łodzi. Po pierwszym występie publicznym podjęłam kolejne nie lada wyzwanie.
Nawiązałam współpracę z nauczycielką języka niemieckiego i
rozpoczęłyśmy realizację naszego projektu międzyprzedmiotowego, którego celem
było motywowanie uczniów do uczenia się języka niemieckiego oraz mobilizowanie
ich do samodzielnej, systematycznej pracy nad językiem, podnoszenie poziomu
umiejętności językowych młodzieży, zainteresowanie uczniów literaturą niemiecką
i pogłębianie ich wiedzy w tym kierunku, kształtowanie umiejętności planowania,
organizowania i oceniania pracy własnej uczniów, rozwijanie poczucie własnej
wartości oraz wiary we własne możliwości językowe oraz przygotowanie do
publicznych wystąpień.
Na pierwszym spotkaniu zapoznałyśmy uczniów i nauczycieli z
tematyką i zadaniami projektu oraz dokonałyśmy podziału na zespoły zadaniowe.
Do naszego projektu włączyli się nauczyciele języka polskiego, sztuki,
wychowania fizycznego, informatyki, którzy byli odpowiedzialni za przydzielone
im zadania.
Propozycja wystawienia bajki w języku niemieckim na
prawdziwej scenie spotkała się z ogromnym entuzjazmem i zainteresowaniem młodzieży.
Zgłosiło się wielu uczniów chętnych do pracy nad inscenizacją. Wspólnie z
uczniami dokonałyśmy wyboru bajki podczas wizyty w Mediotece Germanistycznej w
Łodzi. Uczniowie mieli wiele ciekawych pomysłów, w związku z tym otrzymali
zadanie domowe, czyli stworzenie scenariusza bajki braci Grimm pt.: „Der Wolf
und sieben jungen Geisslein”w wersji współczesnej. Zadanie to okazało się
doskonałą zabawą, a uczniowie wykazali się bujną wyobraźnią. Otrzymałyśmy wiele
interesujących scenariuszy, ale niestety musiałyśmy dokonać wyboru. Pomysł
spodobał się wszystkim, a wybrany scenariusz został rozdany zainteresowanym
udziałem w sztuce. Uczniowie mieli czas na przygotowanie się do castingu
teatralnego, który odbył się w naszej szkole. Jury zapoznało uczniów z kryteriami
oceniania, a uczniowie byli podekscytowani, lekko zdenerwowani, gdyż każdy
chciał się znaleźć w szczęśliwej dwunastce. Zadaniem jury było wyszukanie osób
o ciekawej osobowości, doskonałym ruchu scenicznym, jak również o wysoki
poziomie językowym. Decyzja zapadła, jury ogłosiło wyniki, a uczniowie, do
których uśmiechnął się los, rozpoczęli z nami współpracę. Rozpoczęły się próby
teatralne w naszej szkole, uczniowie włożyli w tę pracę wiele trudu i czasu.
Najpierw były spotkania, na których szczególną uwagę zwracałyśmy na wymowę,
akcent wyrazowy i zdaniowy, potem na ruch sceniczny. Następnie rozpoczęła się
praca z rekwizytami i podkładem muzycznym. Na zakończenie uczniowie omawiali i
wyciągali wnioski ze spotkania. Analizowałyśmy dokładnie każdy ruch, każdą
mimikę, każde słowo. Myślę, że nasze uwagi i wskazówki czasami zbyt częste,
okazały się bardzo cenne. Każdy z nich chciał pokazać swoje mocne strony.
Zaobserwowałam, że uczniowie bawili się, a występ w konkursie traktowali jako
ciekawą, pełną wrażeń przygodę.
Nasz projekt międzyprzedmiotowy zakończył się wystawieniem
sztuki teatralnej w Teatrze Studyjnym w Łodzi. Występ był doskonały, o czym
świadczyły wywiady w kuluarach przeprowadzone przez uczniów naszej szkoły z
widownią (uczniami z innych szkół) oraz wykorzystanie metody ewaluacyjnej
„smily”.
Tak oto przedstawienie naszej sztuki na deskach Teatru
Studyjnego w Łodzi stało się dla nas wielkim sukcesem, a jednocześnie próbą
przed kolejnym występem na V Festiwalu Małych Form Teatralnych w Łodzi, który
odbył się w marcu 2003 r. Uczniowie walczyli w trzech kategoriach: szkoły
podstawowe, gimnazja i szkoły średnie. Przegląd przedstawień przygotowanych
przez uczniów gimnazjów miał miejsce w Centrum Kultury Młodych w Łodzi. Dzięki
współpracy rodziców udało się przetransportować na miejsce potrzebne dekoracje
i kostiumy. Jury festiwalowe oceniało sprawność językową, dekoracje i kostiumy,
choreografię, oprawę muzyczną, warsztat aktorski oraz rozwieszone na widowni
plakaty na temat przedstawienia, które każda szkoła musiała dostarczyć
organizatorom na kilka dni przed rozpoczęciem tej imprezy. Dyrekcja naszego
gimnazjum otrzymała informację o przyznanej nagrodzie oraz zaproszenie na
uroczyste podsumowanie festiwalu i wręczenie nagród. W kwietniu nasi aktorzy
stanęli po raz drugi na deskach Centrum Kultury Młodych. Swoje przedstawienia
prezentowały wówczas trzy szkoły podstawowe, gimnazjalne i średnie. Jury
festiwalowe przyznało naszej szkole I miejsce w kategorii szkół gimnazjalnych.
Był to czas wielkiej radości, szczęścia i ogromnej
satysfakcji, gdyż niełatwe wyzwanie zarazem dla nas - nauczycieli, jak i dla
uczniów zostało uwieńczone wielkim sukcesem. Potem kolejny rok szkolny
2003/2004 pełen sukcesów, gdyż zdobyliśmy po raz drugi I miejsce w VI Festiwalu
Małych Form Teatralnych w Łodzi przedstawiając bajkę braci Grimm pt.:
„Aschenputtel” w wersji współczesnej. Jednocześnie zostaliśmy zaproszeni do
zaprezentowania naszego przedstawienia w siedzibie Katedry Literatury i Kultury
Niemiec, Austrii i Szwajcarii Uniwersytetu Łódzkiego przed studentami
germanistyki.
Teatr stał się już tradycją w naszej szkole. Nie wyobrażamy
sobie, by pominąć tak ważne wydarzenie, a zarazem kolejne doświadczenie. W roku
szkolnym 2004/2005 przygotowujemy naszą młodzież do kolejnego przedstawienia w
języku niemieckim, które zaprezentujemy na tym razem VII Festiwalu Małych Form
Teatralnych w Łodzi.
Poprzez moje dość bogate doświadczenie w tej dziedzinie
chciałabym przekonać innych nauczycieli zarówno stawiających pierwsze kroki w
pracy jak i z wieloletnim stażem, że zabawa w teatr to doskonała okazja do
lepszego poznania siebie jak i podopiecznych.
Uczniowie mają możliwość pokazania niektórych form
zachowania oraz cech osobowości, mają okazję mówić w języku obcym czy chociażby
rozumieć tekst obcojęzyczny. Dużą rolę odgrywa z pewnością atmosfera, zachęty
motywacyjne i momenty humoru. Poprzez zabawę w teatr mamy okazję wykryć talenty
aktorskie i rozwijać je w odpowiednim kierunku. Możemy wdrożyć własne pomysły i
zasięgnąć rad innych. Ale jak wspomniałam udział w spektaklach jest niełatwym
wyzwaniem. Uczniowie oprócz dobrej znajomości języka obcego powinni jednak
posiadać zdolności aktorskie. Doskonałym pomysłem byłoby zapewne założenie
kółka teatralnego.
|